سیستم های اطلاعاتی واژهای است که در چند سال اخیر زیاد به گوش میخورد. این سیستم های اطلاعاتی در واقع دنیای تجارت را دگرگون کردهاند. بطوری امروزه به لطف این سیستمها، سرعت و کیفیت تولید محصول و ارایه خدمات شرکتها، تفاوت بسیار زیادی با گذشته دارد. سیستم های اطلاعاتی وسیلهای هستند برای استفاده از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات (ICT) در راه بهبود فرآیندهای تجاری و پیشرفت زنجیره ارزش شرکتها. شرکتها از این سیستمها برای به دست آوردن، تولید و تحویل کالا و خدمات، در سراسر جهان استفاده میکنند.
سیستم های اطلاعاتی در اقتصاد مدرن و سازمانی نقش مهمی دارند. اکثر شرکتها مشکلات دادهای را ناشی از عدم دقت در جمع اوری آنها میدانند. هدف اصلی کلیه شرکتها کاهش خطاهای انسانی و افزایش کارآیی است. برای اینکه بتوانید به چنین اهدافی برسید ، شرکت شما باید یک سیستم اطلاعاتیعالی داشته باشد. این سیستمها به ایجاد روشهای جدید در تجارت، معرفی و برونسپاری تولیدات شرکتها در همه جای جهان، محیطهای عملیاتی توزیع شده از نظر فیزیکی و همکاری تجاری شرکتها، کمک بسیار میکنند. برای اینکه موضوع را بهتر متوجه شوید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
منظور از سیستم های اطلاعاتی چیست؟
سیستم اطلاعاتی به تلفیق تمامی منابع یک شرکت مانند: نرم افزار، سخت افزار، کامپیوترها، ارتباطات سازمانی و کارمندان و کاربران نهایی اشاره دارد. این منابع برای پردازش اطلاعات در دنیای تجارت، مفید هستند و سیستم های اطلاعاتی، دادههای این منابع را در پروژههای مختلف، جمع آوری، ذخیره و پردازش میکنند. زمانی که همه منابع شرکت در یک برنامه کامپیوتری بصورت یکپارچه ثبت و بررسی میشوند، در واقع آن شرکت دارای سیستم اطلاعاتی است.
از طرفی شخصیسازی از جنبههای مهم یک شرکت است که سیستم های اطلاعاتی به سادگی امکان ایجاد آن را فراهم میکنند. با استفاده از مهارتهای نرم افزاری سیستم های اطلاعاتی، کارمندان میتوانند اطلاعات خود را متناسب با نیاز خود تنظیم کنند. برای مثال، مدیر شرکت قادر خواهد بود گزارشهایی را از سیستم دریافت کند تا بتواند سطح بهرهوری کارکنان خود را بسنجد. همچنین دادههای به روز شدهای را از این سیستم دریافت میکند تا بتواند مشکلاتی که تجارت در رابطه با خط تولید دارد، شناسایی کند.
مزایای سیستم های اطلاعاتی برای تجارت
سیستم های اطلاعاتی به مدیران تجارتها کمک میکنند تا تصمیمات آگاهانهای برای شرکت بگیرند. فنآوری اطلاعات کمک میکند تا دادههای به روزی در همه زمینههای تجارت تهیه شود. و این دادههای به روز، پیش زمینهی تجزیه و تحلیل روند کار هستند. مدیران میتوانند در محیط شرکت و امور مالی، از این اطلاعات برای پیشرفت تجارت در بلند مدت و کوتاه مدت، استفاده کنند. برخی از مزایای سیستم های اطلاعاتی در تجارت به شرح زیر است:
- عملکرد کارآمد: برای دستیابی به سودآوری زیاد در تجارت، به طور مداوم باید کارآیی فعالیتهای تجاری شما بهتر شود. این کار تنها با ذخیره مداوم موجودی امکان پذیر است، تا همیشه بتوانید آنچه را که مصرفکنندگان میخواهند، به آنان ارایه کنید. سیستم های اطلاعاتی، به مدیریت مقدار موجودی شرکت، کمک شایانی میکنند.
- محصولات، خدمات و مدلهای تجاری جدید: سیستم های اطلاعاتی در ایجاد اشتغال و محصولات جدید، نقش اساسی دارند. همچنین با توصیف اینکه چگونه یک شرکت محصولات خود را تولید، طراحی و عرضه کند. به ایجاد مدلهای جدید تجاری کمک میکنند.
- بهبود ارتباطات و بهره وری: سیستم های اطلاعاتی همچنین میتوانند به ارتباط بهتر بین کارفرمایان و کارمندان کمک کنند. زیرا اطلاعات را کاملا منظم، بصورت اسناد و پروندهها در پوشهها ذخیره میکنند که توسط کارمندان به راحتی قابل دسترسی و اشتراکگذاری است. کارمندان قادر خواهند بود به تمام اطلاعات دسترسی پیدا کنند و در نتیجه ، بهره وری خود را بهبود بخشند.
- تصمیم گیری بهتر: سیستم های اطلاعاتی، مدیران را در تصمیمگیریهای آگاهانه یاری میکنند. به این صورت که با ارایه دادههای به روز در هر ثانیه، از اتلاف وقت برای جستجوی اطلاعات جلوگیری میکنند و با دسترسی به تمام منابع موجود در سیستم، اطلاعات گذشته، جاری و فعلی، مدیران میتوانند با بررسی مداوم دادههای به روز، تصمیمات آگاهانه بگیرند.
سیستم های اطلاعاتی اطلاعات چگونه تجارت را متحول میکنند؟
تغییرات فناوری و مدلهای جدید تجارت، زندگی اجتماعی و روشهای تجارت را دگرگون کردهاند. تلفنهای هوشمند، شبکههای اجتماعی، پیام کوتاه، ایمیل و دنیای وب، همه به ابزارهای اساسی تجارت تبدیل شدهاند زیرا مشتری، تأمین کننده و همکاران شما، همه در این محیطها حضور دارند.
شرکتها از سیستم های اطلاعاتی برای شناسایی تغییرات نیازهای مشتریان و همچنین پاسخگویی سریع به این نیازها استفاده میکنند. این سیستمها، موجودیهای انبار شرکتها را به پایینترین حد ممکن کاهش میدهد و باعث میشود به سطح بالایی از بهره وری دست یابند. زنجیرههای تأمین شرکتهای مختلف، سرعت بیشتری پیدا کردهاست و موجودی در هر لحظه متناسب با نیاز بازار به روز میشود و همین باعث شده تا بسیاری از هزینهها کاهش یابد و دسترسی به بازار سریعتر انجام گیرد.
همانطور که خواندن روزنامههای چاپی در حال کاهش است و بیش از ۱۶۸ میلیون نفر روزنامه را به صورت آنلاین میخوانند و میلیون ها نفر دیگر سایتهای خبری را میخوانند. حدود ۸۳ میلیون نفر هر روز یک ویدئو را به صورت آنلاین مشاهده میکنند، ۶۶ میلیون وبلاگ را میخوانند، و ۲۵ میلیون ارسال به وبلاگها اجام میدهند، این اتفاقات باعث ایجاد موج بزرگی از نویسندگان جدید و بازخوردهای جدید شده است که تا چند سال پیش وجود نداشتند. شبکه های اجتماعی میلیاردها بازدید کننده در سراسر جهان به خود جلب کردهاند و امروزه شرکتها و مشاغل مختلف، شروع به استفاده از ابزارهای شبکههای اجتماعی برای ارتباط با کارمندان، مشتریان و مدیران خود در سراسر جهان میکنند. حالا دیگر بسیاری از شرکتهای بزرگ دنیا دارای صفحات فیس بوک، اینستاگرام، حسابهای توییتر و سایتهای تبلیغاتی هستند. تجارتها و تبلیغات اینترنتی همچنان در حال گسترش است و درآمدهای تبلیغاتی آنلاین گوگل، نزدیک ۲ میلیارد دلار است.
آموزش مدیریت سیستم های اطلاعاتی، چگونه میتواند سودمند باشد؟
مدیران سیستم های اطلاعاتی، نظارت بر مجموعه گستردهای از فعالیتها را بر عهده دارند. از هماهنگی و برنامهریزی برای استعلام موجودیها گرفته تا نظارت بر امنیت و عملیات وبسایت. همچنین آنها میتوانند فعالیتهای رایانهای شرکت را برنامهریزی کنند. از آنجا که مدیران سیستم های اطلاعاتی مجموعهای از مشاغل مرتبط با رایانه را مدیریت میکنند، انتظار می رود که دانش و تجربه کار در زمینه فناوری اطلاعات را داشته باشند. برای دستیابی به چنین توانایی، باید دورههای آموزش عالی مدیریت سیستم های اطلاعاتی را بگذرانند.
در دوره مدیریت سیستم های اطلاعاتی، شخص این آموزشها را دریافت خواهد کرد:
- رهبری سیستم های اطلاعاتی مدیرت اطلاعات
- دستیابی به مزیت رقابتی در تجارت، از طریق تصمیمگیری آگاهانه
- توانایی بررسی و ترکیب اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی تجارت برای یافتن روشهای بهتر
- برقراری ارتباط بین نقاط استراتژیک تجارت به منظور تصمیمگیری بهتر
واضح است که رایانهها، تجارتها را متحول کردهاند. از آنجایی که شرکتهای زیادی برای تجزیه و تحلیل و پخش دادهها، به سیستم های اطلاعاتی روی آورندهاند، گفته میشود که در آینده، نیاز به متخصصانی که درک استفاده از سیستم های اطلاعاتی را دارند، بیشتر خواهد شد.
اهداف سیستم های اطلاعاتی
فعالیت اقتصادی بدون سرمایه گذاریهای اساسی در سیستم های اطلاعاتی حتی قابل تصور هم نیست. صنایع خدمات امروزی مانند: امور مالی ، بیمه و املاک و مستغلات و همچنین خدمات شخصی مانند آژانسهای مسافرتی، دارو و آموزش، نمیتوانند بدون سیستم های اطلاعاتی فعالیت کنند. همچنین، فروشگاههای خرده فروشی مانند والمارت یا همین رفاه و جانبو کشور خودمان و بنگاههای تولیدی مانند جنرال الکتریک برای زنده ماندن و پیشرفت به سیستم های اطلاعاتی احتیاج دارند. دقیقاً همانطور که دفاتر، تلفنها، کابینتهای تشکیل دهنده پرونده و ساختمانهای بلند کارآمد در دهههای پیش پایه و اساس کسب و کار ها بودند، فن آوری اطلاعات پایه و اساس تجارت در قرن بیست و یکم است.
وابستگی زیادی بین توانایی یک شرکت در استفاده از فناوری اطلاعات و توانایی آن در اجرای استراتژیهای شرکت و دستیابی به اهداف شرکت وجود دارد. اینکه شرکت در پنج سال آینده چه کاری قرار است انجام دهد، به این بستگی دارد که سیستم های اطلاعاتی آن قادر به انجام چه کاری باشند. افزایش سهام در بازار، تبدیل شدن به تولیدکننده با کیفیت بالا یا کم هزینه، تولید محصولات جدید و افزایش بهرهوری کارکنان، همه و همه به نوع و کیفیت سیستم های اطلاعاتی شرکت بستگی دارد. هرچه در مورد این رابطه درک بیشتری داشته باشید، به عنوان مدیر فرد ارزشمندتری خواهید بود.
جمع بندی
از اطلاعات فوق میتوان نتیجه گرفت، برای اینکه بتوانید یک تجارت موفق را اداره کنید، باید بر روی سیستم های اطلاعاتی با کیفیت، سرمایهگذاری کنید. شما باید از سیستم های اطلاعاتی برای اداره کسبوکار خود کمک بگیرید. بنابراین، به مهارتهای فنی و کارمندانی که میتوانند با رایانه فعالیت کنند و قادر به مدیریت ابزارهای مبتنی بر اطلاعات هستند، نیاز دارید. همچنین کسانی که میخواهند بصورت حرفهای در مدیریت سیستم های اطلاعاتی پیشرفت کنند، باید آموزشهای خود را در این زمینه تقویت کنند تا پتانسیل درآمد خود را افزایش دهند.
دیدگاهتان را بنویسید