سایت هایی که توسط روابط عمومی PR موفق بوده اند
با اینکه خیلی از سایت های اینترنتی از بین رفتند، ولی سایت های دیگری هنوز وجود دارند که سرحال و قبراق و سودآورند. این سایت های موفق همگی، رسته ی جدیدی ارائه کردند و آن را با انگیزش قوی و مقدار زیادی روابط عمومی PR مناسب همراه کردند.
- آمریکا آنلاین America Online AOL اولین رساننده ی خدمات اینترنتی نبود، ولی اولین ISP بود که با روابط گسترده وارد ذهن مخاطبانش شد. علاوه بر آن، در اول دسامبر ۱۹۹۶، AOL یک سرویس زیر قیمت و رقابتِ به شدت برانگیزاننده ارائه کرد.
- آمازون دات کام Amazon.com اولین کتاب فروشی اینترنتی نبود (پاولز دات کام Powells.com اولین بود)، ولی آمازون اولین کتاب فروشی اینترنتی ای بود که توانست توجه مخاطبش را جلب کند و با ۳۰ درصد تخفیف در آنها انگیزه ی خرید ایجاد کند.
- مانستر Monster هم احتمالا اولین سایت کاریابی اینترنتی نبود، ولی اولین سایت کاریابی بود که توجه و علاقه ی مخاطبانش را جلب کرد. گذشته از آن، لیست ۸۰۰هزار امکان شغلی موجود در سایت، انگیزه ای قوی بوجود می آورد.
- پرایس لاین Price Line اولین سایت اینترنتی ای بود که بلیط هواپیما و اتاق هتل را زیر قیمت رزرو می کرد و نرخ کرایه را به مزایده می گذاشت و عامل ایجاد کننده ی انگیزه ی آن، صرفه جویی قابل توجه در پول شما بود که با استفاده از سایت میسر می شد.
- ای بی Ebay اولین سایت حراجی اینترنتی با ۲۹ میلیون نفر عضو ثبت شده و میلیون ها وسیله و شی به حراج گذاشته شده بود. عامل ایجاد انگیزه ی آن هم، وسعت و قدرت سایت بود.
- تراولو Travelo city و اکسپدیا Expedia هم اولین سایت های مسافرتی نبودند. ولی راه یافتن به ذهن مخاطب، جزو اولین ها قرار گرفتند. عامل برانگیزاننده در این دو سایت، قیمت پایین و اطلاعات کامل مسافرتی انها در مقایسه با سایر سایت ها بود.
زمانی که به دنبال یک گروه یا رسته ی جدیدی می گردید که در آن اولین نفری بوده و کار خود را با آن شروع کنید، بهترین سوال این نیست که: “وسعت بازارها چقدر است؟”
سوال اولیه باید این باشد که چه رسته یا گروه جدیدی می توانیم بوجود بیاوریم؟ آیا این رسته دارای ارزش روابط عمومی و اطلاع رسانی هست؟ و ما باید از چه زاویه ای وارد می شویم که بتوانیم مخاطبان را به ترجیح این رده ی جدید ترغیب کنیم؟
اِشکال جذب بازار موجود شدن این است که احتمالا این بازار در حال حاض به اندازه ی کافی پر است و جای چندانی برای فعالیت شما ندارد.
بازار نوشابه ی گازدارد، الکلی و غیر الکلی، بازار عظیم و پر منفعتی است، ولی الان بازار در انحصار نام های تجاری معروفی چون کوکاکولا و پپسی کولا است. وقتی توانستید یک رسته ی کاری جدید بیابید که در آن اولین باشید و عامل ایجاد انگیزه ی قوی ای را هم با آن همراه کنید، مطمئن باشید که سر و کله ی تبلیغات چی ها برای کمک به شما پیدا خواهد شد. در آن زمان است که باید در ذهن خود کارکرد اساسی تبلیغات را از یاد نبرید.
(منبع: سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی، آل ریس_لورا ریس)
ادامه ی مقالات روابط عمومی (PR) را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید