ساخته شدن نام تجاری زارا ZARA توسط روابط عمومی
زارا، برندی اسپانیایی، که سریع ترین پیشرفت را در صنعت پوشاک دنیا داشته است. این برند، جز برای دو حراج سالانه ی فروشگاه هایش هیچ تبلیغ دیگری نمی کند.
زارا به طور متوسط در هر هفته یک شعبه ی جدید افتتاح می کند و در سال گذشته توانست در بیش از ۵۰۰ فروشگاه خود در ۳۰ کشور، به فروش ۱.۲ میلیارد دلاری دست پیدا کند. اما علیرغم این دستاورد شعبه های اندکی از زارا در ایالات متحده موجود است.
زارا هم مثل ردبول Red Bull آهسته شروع کرد و سیزده سال طول کشید تا ایندیتکس Inditex، شرکت مادر زارا، اولین فروشگاه خود را خارج از اسپانیا افتتاح کند. زارا ایده ای منحصر به فرد داشت، یعنی اولین تولید کننده ی پوشاک مد روز بود که از استراتژی “سر به زنگاه” استفاده کرد. به طور معمول برای یک نام پوشاک مد روز، مرحله ی طراحی تا عرضه به فروشگاه ها، نُه ماه زمان می برد؛ اما روند زارا تنها پانزده روز یا کمتر زمان می برد.
زارا هیچ گاه از یک مدل، تولید انبوه نمی کند و همین باعث می شود که نیازی به حراج های بزرگ و متعدد مثل سایر برندها نداشته باشد. تولید به مقدار کم انجام می شود و وقتی فروش محصولی پایین باشد، تولید آن متوقف می شود. علاوه بر اینها ۳۵ درصد پوشاک ارائه شده به همه ی شعب زارا، هر هفته تعویض می شود.
این تفکر انقلابی باعث بوجود آمدن اطلاع رسانی مطلوب و مشتریان وفادار شد به طوری که یک مشتری زارا به صورت متوسط ۱۷ بار از این فروشگاه بازدید می کند این درحالی ست که در فروشگاه های برندهای مشابه این رقم ۳.۵ است. (خیلی از افراد حتی مجلات مد نمی خرند بلکه برای با خبر شدن از مد جدید به فروشگاه های زارا سر می زنند.)
آمان چیو اُرتگا Amancio Ortega، تنها سرمایه گذار زارا با برندهای دیگری همچون ماسیمو دوتی Massimo Dutti، پول اند بیر Pull & Bear، استرادیواریوس Stradivarius و اوی شو Oysho، در حال حاضر ثروتمندترین مرد اسپانیاست.
(منبع: سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی، آل ریس_لورا ریس)
ادامه ی مقالات روابط عمومی (PR) را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید