خلق اقیانوس های آبی

خلق اقیانوس های آبی
به این مقاله امتیاز دهید

اقیانوس های-آبی
خلق اقیانوس های آبی

گای لالی برت که اکنون مدیر ارشد سیرک آفتاب است زمانی نوازنده آکاردیون بود و در سیرک با چوب پا راه می رفت و به عنوان آتش خوار یکی از بازیگران بود. سیرک آفتاب حالا یکی از بزرگ ترین صادران فرهنگی کانادا است. سیرک آفتاب را گروهی از بازیگران خیابانی در سال ۱۹۸۴ تاسیس کردند ، اما تا کنون برنامه های سیرک آنها را نزدیک به چهل میلیون نفر در نود شهر جهان تماشا کرده اند. در کمتر از بیست سال سیرک آفتاب به سطحی از درآمد رسیده است که بالاتر از رینگ لینگ بروس و سیرک بارنوم و بیلی که قهرمانان صنعت سیرک در جهان هستند ، قرار دارد و بیش از صد سال برای رسیدن به این مقام تلاش کرده اند.

آنچه این رشد سریع را قابل ملاحظه و متفاوت می سازد این است که این موفقیت در صنعتی جذاب به دست نیامده است، بلکه در صنعتی رو به افول محقق شده است که بر اساس تحلیل  های استراتژیک سنتی توان بالقوه محدودی برای رشد دارد.

توان تامین کنندگان در این صنعت از جهت استخدام بازیگران و ستاره های نمایش سیرک قوی بود. توان خریداران نیز به همین صورت بالا بود. سرگرمی های جایگزین مانند انواع سرگرمی ها و برنامه های زنده شهری ، مسابقه های ورزشی و سرگرمی های خانگی نیز در این بازار حضوری چشمگیر دارند.

به خصوص کودکان بازی با پلی استیشن را به تماشای سیرک های دوره گرد ترجیح می دهند. به همین دلیل صنعت سیرک به صورتی پیوسته در حال از دست دادن مخاطبان خود بود و در نتیجه درآمد و سود آن نیز روندی نزولی داشت. علاوه بر آن نوعی مخالفت فزاینده با استفاده از حیوانات در نمایش های سیرک در حال شکل گیری بود که گروه های حمایت از حقوق حیوانات به دنبال آن هستند. سیرک های رنگ لینگ بروس و بانوم و بیلی استانداردهای این صنعت را تعیین می کردند و سیرک های رقیبِ کوچک تر اساسا نسخه های کوچک تر و ضعیف تری از آنها به حساب می آمدند. از دیدگاه استراتژی رقابتی، زمانی که سیرک آفتاب پا به این عرصه گذاشت صنعت سیرک جذابیت نداشت.

جنبه دیگری از موفقیت سیرک آفتاب که اهمیت دارد این است که آنها با جذب مشتریان موجودِ صنعتِ رو به افول سیرک که به صورت تاریخی بر محوریت کودکان شکل گرفته بود، کارشان را آغاز نکردند. در عوض، سیرک آفتاب بازار جدیدی را به وجود آورد که در آن رقابت معنی نداشت.

سیرک آفتاب مخاطبان کاملا جدیدی را برای خود برگزید: بزرگسالان و مشتریان حقوقی که حاضر به پرداخت بهایی چندین برابر بیشتر از سیرک های سنتی برای نوعی سرگرمی و تفریح بودند، که هیچ سابقه ای نداشت. آنها عنوان یکی از اولین برنامه های خود را این گونه انتخاب کردند: ما سیرک را دوباره اختراع کردیم!

سری مقالات استراتژی اقیانوس آبی را دنبال کنید


دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
با خبرم کن