جهت‌دهی کارمند جدید

جهت‌دهی کارمند جدید
مجموع 3 از 2 رای

جهت‌دهی همکار جدید

در برنامه‌ی جهت‌دهی کارکنان جدید(برای خوشامدگویی و معرفی)، چه طولانی و برنامه‌ریزی شده باشد، چه معرفی کوتاه همکاران و گشت کوتاهی در محیط کار را شامل شود، باید اطمینان حاصل کنید آن‌ها احساس راحتی و رضایت می‌کنند. اگر محل کار به آن‌ها نشان داده شود و سپس تنها گذاشته شوند تا خودشان بفهمند چطور کامپیوترها را روشن و کارشان را آغاز کنند، در واقع راهنمایی‌های لازم را به آن‌ها نداده‌اید، و خوشامدگویی مناسبی نداشته‌اید.

برنامه‌های جهت‌دهی کارمند جدید، نه تنها او را با مزایا و امکانات شغل آشنا می‌کند، بلکه ارزش‌ها و فرهنگ سازمانی را هم به او می‌شناساند. وقتی کارکنان، سازمان و شرایط آن را درک کنند، زودتر با محیط کاری خود مأنوس می‌شوند. همچنین بیشتر احتمال دارد احساس تعلق و مشارکت در دستاوردهای شغلی داشته باشند.

البته، برنامه‌های جهت‌دهی باید اصول را هم در بر بگیرند، مسائل پایه‌ای مثل:

تاریخچه‌ی شرکت، محل ساختمان‌های دفتر شرکت، ساعت‌های کاری، سیاست‌های پرداختی و مزایا.

اما مؤثرترین برنامه‌های جهت‌دهی کارکنان، بر فرهنگ سازمانی متمرکز است، همچنان که سیاست‌های کلی و خط‌مشی‌ها را هم مشخص می‌کند.

برای آنکه مطمئن شوید کارکنان جدید همه‌ی اطلاعات لازم درباره‌ی فرهنگ سازمانی را درک می‌کنند، تنها به کسب تجربه‌شان در محیط کار متکی نباشید. توصیه‌های زیر به شما کمک می‌کنند شرکت را به نحو انگیزه‌بخشی به کارمند جدیدتان معرفی کنید:

مثل یک راهنمای تور مسافرتی فکر کنید:

آیا وقتی از کشوری خارجی دیدن می‌کنید، به کمک یک راهنما که تفاوت‌ها و جنبه‌های منحصر به فرد فرهنگ آنجا را برایتان توضیح دهد نیاز ندارید؟ کارکنان تازه وارد به چنین راهنمایی نیاز دارند. آن‌ها قدردان شما خواهند بود اگر در یک تور کوتاه درباره‌ی فرهنگ سازمانی، راهنمایشان باشید.

اجازه دهید کارمند جدید به جاهای دیگر سرک بکشد:

در هفته‌های اول، کمتر بر انجام وظایف شغلی کارمند تأکید کنید و اجازه دهید او بداند دیگران چه می‌کنند.

از کارکنان تمام وقت به عنوان راهنما استفاده کنید:

اگر نمی‌توانید تازه واردها را در یک یا دو هفته‌ی اول کار همراهی کنید، از یکی دو نفر از کارکنان باسابقه‌ی خود بخواهید راهنمایشان باشند.

تبادل اطلاعات را روزانه انجام دهید:

در روزهای اول، قبل از ترک محل کار نیم ساعت با کارمند جدید ملاقات کنید. او را تشویق کنید افکار و احساساتش را مطرح کند و سوألاتش را بپرسد.

(منبع: ایجاد انگیزه در کارکنان ترجمۀ حسام سعیدی)


3
دیدگاه بگذارید

avatar
2 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
امنیت وب سایتنیلوفر محسنیآرزو کریمی Recent comment authors
  Subscribe  
با خبرم کن
آرزو کریمی
آرزو کریمی

چقدر خوب و مفید بود??

نیلوفر محسنی
نیلوفر محسنی

ممنون خانم کریمی

مهمان
مهمان

خیلی ممنونم بابت انتشار این مقاله بسیار مفید و کاربردی موفق باشید
به امید موفقیتهای روز افزون