چگونه اصل پارتو یا قانون ۸۰ به ۲۰ را در کسب تخصص به کار ببریم؟
یکی از هدف های شما باید این باشد که به آنچه می توانید، برسید. بازار تنها به بهترین ها، بهترین پاداش ها را می دهد. برای عملکردهای متوسط پاداش متوسط می پردازد و برای آنها که موفق نیستند و یا کمتر از حد خودشان ظاهر می شوند و نتایجی کمتر از خود به دست می آورند، اجر ناقابل می دهد.
در نظام اقتصادی ما درآمد شما تحت تاثیر سه عامل مشخص می شود: اول، کاری که می کنید، دوم اینکه آن کار را به چه خوبی انجام می دهید و سوم، شدت دشواری جایگزین کردن شما.
یکی از کیفیات موفق ترین انسان ها این است که در نقطه ی به خصوصی در کارشان تصمیم می گیرند که به حد اعلا برسند. آنها تصمیم می گیرند که در کارشان به بهترین ها تبدیل گردند. تصمیم می گیرند هر بهایی را که لازم است، بپردازند، هر از خود گذشتگی را انجام بدهند و زمان لازم را صرف کنند تا در حوزه ی کاری خود به سطح عالی برسند.
در نتیجه ی این تصمیم گیری، از انبوه متوسط ها فاصله می گیرند و در جمع گروهی قرار می گیرند که سه، چهار، پنج یا ده برابر سایرینی که تن به این تعهد نداده اند کسب درآمد می کنند.
قانون ۸۰ به ۲۰
وقتی سالها قبل کار فروش را شروع کردم، کسی به من گفت که قانون ۸۰ به ۲۰ در زمینه ی فروش هم مصداق دارد. او گفت ۲۰ درصد فروش فروشندگان، ۸۰ درصد درآمد ناشی از فروش را به جیب می زنند.
معنای این حرف این است که ۸۰ درصد فروشندگان، تنها ۲۰ درصد کل فروش را به خود اختصاص می دهند. سال ها قبل تصمیم گرفتن که ترجیح می دهم در شما آن ۲۰ درصد قرار بگیرم. این تصمیم گیری زندگی من را متحول ساخت.
از آنجایی که دوران کودکی دشواری را پشت سر گذاشته بودم و در مدرسه هم نمراتم کمتر از متوسط دیگران بود، از تصویر ذهنی خوبی برخوردار نبودم. اعتماد به نفس کمی داشتم. هرگز به ذهنم نمی رسید که بتوانم در زمینه ای خوب باشم. اگر برحسب اتفاق کاری را به خوبی انجام می دادم، آن را به حساب شانس و تصادف می گذاشتم.
تا اینکه روزی ذهنم جرقه ای زد. به این نتیجه رسیدم، همه ی کسانی که در جمع ۱۰ درصد بالای یک فعالیت هستند، زمانی در جمع ۱۰ درصد پایین آن فعالیت قرار داشته اند. هر کس امروز خوب ظاهر می شود، زمانی بد ظاهر می شد.
هر کس که در صف غذا به جلوی بوفه رسیده است، قبلا در انتهای صف قرار داشته است. از همه ی اینها مهم تر، به ذهنم رسید هر کار منطقی و معقولانه ای که دیگران کرده اند، من هم می توانم همان کار را بکنم. به نظر می رسد که این حرف در مورد همه ی اشخاص صدق می کند.
کسی که از شما بهتر یا باهوش تر نیست. هر کس در زمینه ای بهتر است. علاوه بر این، تمامی مهارت های تجاری و بازرگانی را می توان آموخت.
کسانی که در زمینه هایی بهتر ظاهرمی شوند، مهارت های لازم را آموخته اند و آن را با مهارت های قبلی خود ترکیب نموده اند. اگر آنچه را که دیگران به دست می آورند شما به دست نمی آورید، تنها معنایش این است که هنوز این مهارت های را نیاموخته اید.
(منبع: هدف، برایان تریسی)
ادامه ی مقالات هدف را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید