بازاریابی محتوا: چگونه محتوای لِگو، کسب‌و‌کار را حمایت‌ میکند

بازاریابی محتوا: چگونه محتوای لِگو، کسب‌و‌کار را حمایت‌ میکند
مجموع 5 از 4 رای

بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا: چگونه محتوای لگو، کسب و کار را حمایت میکند

در دهه ی ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی، شرکت لِگو Lego با تهدیدی بسیار جدی از سوی سایر شرکت های تولید اسباب بازی های سازه ای روبرو شد. ساختار بسیار ساده ی بلوک های لِگو کپی و تقلید از روی آنها به وسیله ی کپی کاران کوچک و شرکت های بزرگ دیگر را بسیار آسان کرده بود.

شرکت لگو در یک تلاش ناموفق تصمیم داشت شرکت تیکو تویز Tyco Toys را بلوکه نماید و پس از ثبت سری سوپر بلاک Super Block در سال ۱۹۸۰، تصمیم داشت جلوی فروش سری پلاک های بزرگ به وسیله ی این شرکت را بگیرد.

لگو متوجه شده بود که احتیاج دارد برندی بسیار قوی ایجاد کند و یک رویکرد یکپارچه ی بازاریابی به منظور مقابله با شرکت های رو به رشد کپی کار ایجاد نماید.

کلیر مک درموت، رئیس ویراستار مجله ی چیف کانتنت آفیسر می گوید: “اغلب مردم متوجه این موضوع نیستند؛ اما لگو غول محتواست؛ و در بسیاری از زمان ها، بسیار شبیه به یک شرکت رسانه ای بوده تا یک شرکت اسباب بازی.” در اینجا چکیده ای از برنامه ی بازاریابی محتوایی یک پارچه ی این شرکت، ارائه می شود.

  • میکرو وبلاگز Microsites

هر سری از محصولات لگو یک سایت اختصاصی با طرح و نقشه و توضیحات کامل کاراکترها دارد، بازی های برخط، فیلم ها، نظرسنجی و سوالات مسابقه ای و صد البته لینک خورده فروشان نیز در این سایت ها قرار دارد. برخی مثال های خوب: جنگ ستارگان لگو و نینجاگو لگو.

  • سریال های کوتاه لگو Mini series

پس از عرضه ی هر سری، داستان لگو، اقدم به تولید فیلم هایی به سبک سریال می نماید که هم از طریق تلویزیون قابل پخش است و هم از طریق وب سایت لگو. به تازگی، لگو سری محصولات خود به نام لگو چیما Lego chima را به همراه کارتونی جدید با مشارکت شبکه ی کارتون عرضه کرده است.

  • باشگاه لگو کلیک Lego Click

لگو کلیک، یک باشگاه هواداران دارد که طرافداران و هواداران متعصب را به اشتراک گذاری عکس و فیلم های سازه های لگویی که ساخته اند، دانلود برنامه و جستجوی تم های لگو از طریق بازی های آن لاین تشویق می کند.

  • شبکه ی لگویی من

یک شبکه ی اجتماعی لگو وجود دارد که مخصوص کودکان طراحی شده است (با سطح بالای امنیت و کنترل های والدین). اعضا می توانند صفحه ی شخصی خود را ایجاد کنند، جایزه ببرند، سایر طرفداران لگو را ملاقات نموده و با آنها در بازی های لگو به رقابت بپردازند؛ و تلویزیون لگو را تماشا کنند.

  • مجله ی لگو

مجله ی باشگاه لگو با توجه به بازار محلی و رده ی سنی سفارشی سازی شده است. سابق بر این لگو این مجله را با عنوان بریک کیکز Brick kicks در سال ۱۹۸۷ منتشر کرد.

  • لِگو آی دی Lego ID

لگو از کاربران خود درخواست می کند برای دریافت یک نام کاربری آنلاین رایگان ثبت نام نمایند و از طریق این نام کاربری، بازی های چند نفره را بازی کنند؛ به کامل شدن گالری لگو کمک کنند و صفحه ی شخصی شان را روی شبکه ی لگویی من ایجاد نمایند.

  • سرزمین لگو

لگو با گروه سرزمین مریلند Merlin Entertainments Group برای توسعه ی پارک های لگولند Legoland در سراسر جهان مشارکت کرد (تا کنون ۶ پارک و مراکز رشد چند منظوره راه اندازی شده اند).

  • باشگاه جلسات لِگو

لگو برای اعضای باشگاه، جلساتی در سراسر دنیا برگزار می کند؛ جایی که دختران و پسران می توانند در کنار هم به خیال پردازی مشغول شوند (و معمولا در انتهای جلسه، والدین خود را برای خرید چیزی متقاعد نمایند).

باور کنید یا نه، اینها فقط بخشی از تاکتیک های بازاریابی محتوایی لگو هستند. درست است که لگو محصول فوق العاده ای دارد که این پیش نیاز موفقیت هر سازمانی است؛ اما این شرکت به معنای واقعی کلمه، از طریق داستان سرایی چند رسانه ای، رقابت را تحت سلطه ی خود درآورده است. به عنوان یک شرکت اسباب بازی، هیچ شرکتی نزدیک به آنچه لگو موفق به انجام آن شده است، قرار ندارد.

اگر چه لگو از طریق محتواهای تولیدی خود، درآمد مستقیم تولید می کند؛ اما اکثریت محتواها به منظور حمایت از مدل کسب و کار ایجاد شده اند (که فروش بیشتر محصولات لگو است).

لگو به ما نشان می دهد دوست داشته باشیم یا نه، امروز همه ی ما شرکت رسانه ای هستیم؛ همه ی ما فرصت برقراری ارتباط مستقیم با مخاطبان خود را داریم؛ اینکه ما چگونه از این امتیازها بهره برداری کنیم، تمام تفاوت و تمایز را ایجاد خواهد کرد.

(منبع: بازاریابی محتوایی، جو پولیتسی)

ادامه ی مقالات بازاریابی محتوایی را دنبال کنید…


دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
با خبرم کن