بازاریابی محتوایی در قرن نوزدهم

بازاریابی محتوایی در قرن نوزدهم
مجموع 5 از 5 رای

بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی در قرن نوزدهم

گرچه جان دیر John Deere در سال ۱۸۸۶، درگذشت؛ اما ارزش های گوش دادن و آموزش دادن، همچنان در شرکتی که او تاسیس کرد، زنده است. شرکت دیر، مشهورترین شرکت در زمینه ی کشاورزی در دنیا، مجله ی فورو The Furrow Magazine را در سال ۱۸۹۵ طراحی، ایجاد و توزیع کرد.

دیر این مجله را صرفا به منظور فروش محصولات شرکت جان دیر ایجاد نکرد؛ همان کارکردی که یک کاتالوگ دارد؛ بلکه هدف او، آموزش کشاورزی در خصوص تکنولوژی های جدید بود؛ و اینکه چگونه می توانند صاحبان کسب و کار و کشاورزان موفق تری باشند (چیزی شبیه بازاریابی محتوایی).

از ابتدا، مجله ی فورو با پیام های ترفیعی و محتواهای خودساخته، ایجاد نشده بود. این مجله به وسیله ی روزنامه نگارهای متفکر، داستان نویسان و طراحان ایجاد شده و بسط و گسترش یافته بود و موضوعاتی که کشاورزان را به صورت عمیق درگیر کرده بود، پوشش می داد. هدف از مطالب مندرج در مجله، این بود که کشاورزان موفق تر و کامیاب تر بشوند و به سود بیشتری دست یابند.

امروزه، بعد از سالها، مجله ی فورو همچنان قدرتمند پیش می رود و پر تیراژترین مجله ی کشاورزی در سراسر دنیاست که ماهانه بیش از ۱.۵ میلیون در ۱۲ زبان و در ۴۰ کشور مختلف، توزیع می شود.

جان دیر اغلب بعنوان اولین کسی که بازاریابی محتوایی را بعنوان بخشی از فرآیند دراز مدت کسب و کار تسری داد، شناخته می شود.

یک گذشته ی با شکوه

جان دیر اولین فرد بود:

۱۹۰۰: میشلن Michelin، کتابچه ی راهنمای میشلن را ایجاد کرد. این راهنمای ۴۰۰۰ صفحه ی، با جلد تصویری قرمز رنگش، به رانندگان کمک می کند ماشین خود را تعمیر کنند و اقامتگاه مناسب find decent lodging پیدا کنند. در چاپ اول آن ۳۵۰۰۰نسخه ی کپی به صورت رایگان توزیع شد.

۱۹۰۴: کتاب دستور آشپزی ژل اُ Jell-O سود می دهد. ژل اُ اقدام به توزیع رایگان کتاب دستور آشپزی خود می کند که منجر به فروش بالغ بر ۱ میلیون دلار در سال ۱۹۰۶ می شود.

۱۹۱۳: شرکت مهندسی برنز و مک دانل Burns & McDonell Engineering، بنچ مارک Bench mark را پایه گذاری می کنند. این شرکت مهندسی واقع در کانزاس سیتی همچنان مجله ی خود را با نام بنچ مارکینگ را که برنده ی جایزه نیز شده، چاپ می کنند.

۱۹۲۲: شرکت سیرز Sears بزرگ ترین برنامه ی رادیویی در سراسر دنیا را آغاز می کند. این ایستگاه رادیویی کمک کرد تا اطلاعات لازم برای کشاورزان در زمان بحران رکود از طریق اطلاعاتی که بنیاد کشاورزی سیرز روباک Sears Roebuck Agricultural Foundation تامین می کرد، فراهم شد.

۱۹۳۰: شرکت پروکتراندگمبل Procter & Gamble حمله ی خود به نمایشنامه های سریالی رادیو را آغاز کرد. این طرح ابتکاری بسیار موفق، که با نقش آفرینی برندهایی مثل داز Duz و شوینده های اُکسیدل Oxydol detergent اجرا شد، آغاز گر “سُپ اپرا Soap Opera” شد.

آگاهی از پیشینه

همانطور که از ابتدای این سری مقالات عنوان شد، بازاریابی محتوایی، بعنوان یک صنعت، در حال اوج گیری است؛ اما درک این مطلب که برندها در چه جایگاهی بوده اند، حائز اهمیت است. قرن هاست برندها مشغول تعریف داستان هستند. این تلاش زمانی که برندها کانال های ارتباطی محدودی داشتند، آغاز شد و امروزه هم وجود دارد.

تعریف یک داستان با کیفیت، به فرد مناسب در زمان مناسب، همیشه آشفتگی و بی نظمی را از بین می برد. هر روزه با احداث کانال های ارتباطی جدیدی مواجه هستیم و خیلی راحت ممکن است با این کانال های تازه، گمراه شویم. بعنوان بازاریابی محتوای هوشمند، باید این نکته را همواره در ذهن داشته باشیم که کانال ها می آیند و می روند؛ اما داستان های خوب همواره باقی می ماند.

(منبع: بازاریابی محتوایی، جو پولیتسی)

ادامه ی مقالات بازاریابی محتوایی را دنبال کنید…


دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
با خبرم کن