IPE logo
IPE logo
عبارت مورد نظر را وارد کنید...
شاید برای شما جالب باشد
bertonix content marketing dmark Google Ads pwconf startupgrind video marketing اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها استارتاپ گرایند استخدام استراتژی های اثر بخش تبلیغات استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر اندروید ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی ویدیویی بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برند سازی برندسازی شخصی بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک تواضع توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی جذب مشتری جعل خبر جلسات کاری حفظ تمرکز کارمندان خرده فروشی خلاقیت دروغ رسانه ای دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد غیرمنتظره فروش رهبران ارزش آفرین روان‌شناسی مدیریت ریسک سرمایه گذاری سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سرمایه سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی لوگو طراحی گرافیک فروش فروشگاه اینترنتی فریلنسر قدرت مذاکره مارکتینگ مارکتینگ پلن محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هشتگ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گل فروشی یوتیوب
الگوی ساختاری

الگوی ساختاری نوع دوم

الگوی ساختاری

نوع دوم

در مقالات گذشته مربوط به الگوی کنشی، حالات نفسانی را به نوعی تقسیم بندی کردیم تا نشان دهیم آنها چگونه در قالبهای رفتاری یعنی در فرآیند خود ظاهر می شوند. حال در نوع دوم الگوی ساختاری، ما به بررسی این که حالات نفسانی در خود چه دارند، یعنی به بررسی محتوای آنها می پردازیم.

درست از لحظه ای که متولد می شوم، دنیا را به تجربه در می آورم. من آن تجربیات را در عمق خاطراتم حفظ می کنم.

آیا ما واقعا هر لحظه از تجربیات زندگیمان را در جایی از خاطراتمان ضبط می کنیم؟ آیا ما توانایی به خاطر آوردن همه آنها را داریم؟ هیچکس با اطمینان نمی تواند به این سوال پاسخ دهد. همچنانکه برای هیچکس هنوز روشن نیست که این خاطرات چگونه ذخیره می شوند. ما به یقین می دانیم که هر کسی خاطرات گذشته خود را حفظ می کند. بعضی از این خاطرات می توانند به سادگی به بخش آگاه ذهن ما بیایند و بقیه ممکن است به سختی به خاطر آیند. خاطرات دوران اولیه کودکی به خصوص ممکن است در رویاها و خیال پردازیهای ما به یاد آیند.

هر یک از ما دارای تجربیات بی شماری از افکار، احساسها و رفتارهای ذخیره شده در عمق خاطراتمان هستیم. هدف از نوع دوم الگوی ساختاری، طبقه بندی این خاطرات، به روشی مفید در قالب حالات نفسانی مختص به خود ماست.

اگر دوست دارید، نوع دوم الگوی ساختاری را به عنوان یک سیستم بایگانی تلقی کنید. مدیر اداره ای را در نظر بگیرید که در پشت میز خود نشسته و هر روز با کاغذهای بیشماری سر و کار دارد، نامه های رسیده، جوابهای فرستاده شده، صورتحسابها، پرونده های کارکنان و غیره. آخر وقت اداری او کاغذها را به طور تصادفی روی زمین نمی ریزد بلکه آنها را به صورت مرتب و منظم در سیستم بایگانی خود نگاه می دارد. واضح است که چرا او این کار را می کند. با استفاده از سیستم بایگانی، او می تواند پرونده های خود را به صورتی که برایش مفید است نگهداری کند. به عنوان مثال فرض کنید او نیاز دارد که حسابهای مالی خود را از پرونده ها بیرون بکشد. فقط لازم است به پرونده هایی که برچسب صورتحسابها را دارد مراجعه کند و تمام صورتحسابهایی را که باید به حسابدارها تحویل دهد بیابد.

دقیقا به همین صورت متخصصین نظریه تحلیل رفتار متقابل از نوع دوم الگوی ساختاری بهره می جویند تا خاطرات یک شخص را دسته بندی و بایگانی کنند و به ردیابی افکار، احساسها و رفتارها، به صورتی که برای درک شخصیت فرد در جهت تحلیل ساختاری مفید باشد، بپردازند.

همه ما به عنوان کودکان، پیامهایی از والدین خود دریافت می کنیم. برای هر پیامی که دریافت می کنیم، روش خاصی از فکر کردن درباره آن داریم، و همچنین خیالپردازیهای خاصی در رابطه با آن پیام داریم. ما در رابطه با پیامها احساسهایی را تجربه می کنیم و درباره اینکه در واکنش والدین و یا جانشینان آنها که هر کدام با حالات نفسانی «والد»، «بالغ» و «کودک» خود درون فکنی شده اند. هویت و تعداد آنها در مورد هر کس متفاوت است.

در ادامه، ما با تفصیل و توضیح بیشتری به هر یک از این محفظه های بایگانی خواهیم پرداخت.

منبع: (تحلیل رفتار متقابل، یان استورات/ون جونز)

ادامه ی مقالات تحلیل رفتار متقابل را دنبال کنید…

مطالب مرتبط

دیدگاه خود را بگذارید

avatar