ایده پردازان
ایده پردازان
عبارت مورد نظر خود را جستجو نمایید
B2B bertonix content marketing dmark Google Ads host HTML ISP NLP PR pwconf startupgrind video marketing آداب اداری اثر مرکب احتیاط در ریسک کردن است! اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها اخلاق در کار از خوب به عالی استارتاپ گرایند استخدام استراتژی اقیانوس آبی استراتژی های اثر بخش تبلیغات استرس استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر الوپیک انتقاد اندروید انگیزه ایجاد انگیزه در کارکنان ایده ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایلان ماسک و ده قانون موفقیت او ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی تلفنی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی مستقیم بازاریابی ویدیویی بازاریابی ویروسی بازاریابی چریکی بازیچه دست دیگران نباشید بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برنامه نویسی برند سازی برندسازی شخصی بهانه بی بهانه بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل بیت کوین تامین تجهیزات تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک ترفندهای موفقیت تواضع توانمندسازی توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی توییتر تپ‌سی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی تیم کوک و ده قانون موفقیت او جذب مشتری جعل خبر جف بزوس و ده قانون موفقیت او جلسات کاری جلسه حفظ تمرکز کارمندان حمایت خانواده موفق خرده فروشی خلاقیت خلق بهترین سال زندگی خودافشایی داستان های یک مدیر مارکتینگ دروغ رسانه ای ده قانون موفقیت بیل گیتس دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک دینامیت موفقیت راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد شخصی رشد غیرمنتظره فروش رفتار سازمانی مثبت رهبران ارزش آفرین رهبری روان‌شناسی روان‌شناسی مدیریت روان‌شناسی کار روزمرگی ریسک سرمایه گذاری زبان بدن زندگی به همین سادگی سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سازماندهی ساماندهی سخنوری سرمایه سلامت سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی سایت طراحی لوگو طراحی محیط طراحی گرافیک طوفان فکری عادت عادت های مثبت عملکرد شغلی فرسودگی شغلی فرهنگ سازمانی فروش فروشنده باهوش فروشگاه اینترنتی فریلنسر فناوری فینتک قدرت بیان قدرت زمان قدرت فروش قدرت مذاکره قرارداد لینکدین مارکتینگ مارکتینگ پلن مارک زاکربرگ متقاعد کردن مثبت اندیشی مثل یک بیلیونر فکر کنید مجموعه ی کارآمد محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت ریسک مدیریت زمان مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مزیت رقابتی مسئولیت‌پذیری مستر تیستر مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه معرفی کتاب منابع انسانی منابع مالی مهارت های تخصصی موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هدف هشتگ همدلی هوش اجتماعی هوش خلاق واتس آپ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار وقت شناسی ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری ویژگی های لازم یک مدیر پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی پویایی پیتر دراکر و ده قانون موفقیت او چطور با هر شخصی صحبت کنیم چه کسی تغییر را کشت چک و سفته کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کارمند بد قلق کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار خانگی کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کسب و کار کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین حمایت کسب و کار کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گاو بنفش گزارش گل فروشی یوتیوب
۱۳۹۹/۰۱/۲۶
12,020 بازدید
۱ دیدگاه
اشتراک گذاری

پدیده‌ای به نام اخبار جعلی در رسانه‌ها و کاربرانی که با هدف فریب خوردن، در معرض این اطلاعات غلط قرار می‌گیرند. موضوعی که این روزها به سبب دسترسی گسترده‌ی مردم به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. شایعاتی که برای تحریک احساسات کاربران و یا تخریب کسب و کارها به شکلی عجیب پخش می‌شوند و برخی از مردم آن‌ها را باور می‌کنند.

تاثیر اخبار جعلی چگونه است؟

خبرهایی که از اکانت‌های جعلی انتشار میابند، بی‌شک تاثیری منفی بر روی جامعه و افکار عمومی می‌گذارند. اطلاعاتی که با کمی تامل و جستجو می‌توان به اشتباه بودن آن پی برد اما افراد ترجیح می‌دهند بجای این کار، بخاطر اتفاقی که نیافتاده و موضوعی که صحت ندارد دچار ترس و وحشت شوند. تاثیرگذاری این مسئله، در طی این سال‌ها باعث شد دولت‌ها، بخش خصوصی و صاحبان برندهای مشهور ارتباطی دنیا از جمله فیسبوک، توئیتر و … پروتکل‌ها و قوانینی سختگیرانه‌ای را در راستای جلوگیری از پخش این‌گونه اخبار اعمال کنند. اما با وجود چنین اقداماتی، هنوز هیچ فرد و یا کسب و کار شناخته شده‌ای از خطر روبرو شدن با اخبار جعلی در امان نمانده.

چرا این شایعات را باور می‌کنیم؟

سوالی که پیش می‌آید شاید این باشد که: چرا با وجود اینکه بارها در معرض این اخبار قرار گرفته‌ایم، باز هم برای مدتی فریب آن‌ها را می‌خوریم و دروغ‌های رسانه‌ای را باور می‌کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که یکی از دلایل مهم حقیقت پنداشتن اخبار زرد و اشتباه، قدرت شبکه‌های اجتماعی و اینترنت است. گویی کاربران می‌خواهند در میان اطلاعات و خبرهای انبوهی که روزانه منتشر و با آن مواجه می‌شوند، سرگرم داستان‌هایی جنجال برانگیز شوند تا برای مدتی از واقعیتِ موجود و رویدادهای تکراری دور بمانند. اتفاقی که شاید برای منتشرکننده‌ی خبر و جامعه‌ی هدف او (مردم) جالب و مفرح باشد اما در واقع سوژه‌ی خبر را گاه با صدمات جبران‌ناپذیر روبرو می‌کند.

اخبار جعلی و کسب و کارهایی که نشانه گرفته شدند:

همواره در طی این سال‌ها بسیار خوانده‌ایم که کسب و کارهای شناخته شده، مورد سوءقصد خبری قرار گرفته‌اند و برخی از آن‌ها برای شفاف‌سازی و مبرا شدن از این پیشامد، بیانه‌ای رسمی خطاب به مشتریان و مخاطبان خود منتشر کرده‌اند. برای مثال همین چند ماه پیش و در اوج بحران کرونا، دیجی‌کالا با خبر احتکار ۵ میلیون ماسک تنفسی در انبار خود، از طرف صداوسیما روبرو شد. موضوعی که به سرعت به ترند توئیتر تبدیل شد و اغلب مردم و حتی صاحبان دیگر کسب و کارها به آن واکنش نشان دادند. عده‌ای گزارش پخش شده را باور کردند و عده‌ای نیز بنا به سابقه‌ی شایعاتی از این دست، مهر جعلی بودن بر روی آن زدند. اقدامی که دیجی‌کالا بلافاصله انجام داد، انتشار بیانه‌ای رسمی مبنی بر کذب دانستن این خبر بود.

البته که این موضوع تنها به کسب و کارهای ایرانی خلاصه نمی‌شود. عمده‌ی افراد و کمپانی‌هایی که به هر دلیلی مورد توجه‌ی رسانه‌ها هستند، هر چند وقت یکبار با معضلی به نام اخبار جعلی مواجه می‌شوند. از جمله کمپانی مشهور پپسی Pepsi که به دلیل دستکاری سخنان مدیرعامل خود از سوی چند وب‌سایت خبری با بایکوت شدید مشتریانش در توئیتر و تهدیدات جدی از سوی آن‌ها روبرو شد. خانم نویی Nooyi صاحب این شرکت، به دلیل مخالفت با سیاست‌های ترامپ و مواضع او، در مصاحبه‌ای پس از بیان دلایل خود عنوان کرد: “انتخابات به پایان رسیده است.” .”من فکر می‌کنم باید برای کسانی که از طرف مقابل حمایت می‌کردند، سوگواری کنیم. اما در حال حاضر ما باید دور هم جمع شویم و زندگی باید ادامه پیدا کند.” او حتی پیروزی در انتخابات را به ترامپ تبریک گفت. اما این خبرگزاری‌ها از اختلاف عقید‌ه‌ای موجود به نوعی سوء استفاده‌ای انجام دادند و در پیاده‌سازی مصاحبه وی این جمله‌ی جنجالی را به عنوان تیتر اصلی خبر اعلام کردند: ” طرفداران ترامپ باید تجارت خود را به جایی دیگر منتقل کنند.” این مطلب از خوانندگان درخواست کرد که سهام‌ خود را در پپسی بفروشند. اتفاقی که پس از آن شکایت پپسی از این رسانه‌ها و انتشار بیانه‌ا‌ی در جهت شفاف‌سازی را در بر داشت.

در مقابله با این اخبار بهتر است بدانیم:

اینکه به عنوان مشتری دیجی‌کالا، پپسی و یا هر برندی دیگر این اخبار را باور کنیم یا نه به سطح اعتماد و آگاهی ما از آن برند و انتشارکننده خبر بستگی دارد. کافی‌ست تا با کمی فکر و مشورت با افرادی خبره در این زمینه، به درک درستی از خبر برسیم. لازم نیست هیجان‌زده رفتار کنیم و یا اگر منافع خود را در خطر دیدیم اقدامی تخریب‌ برانگیز انجام دهیم. آنچه منتشرکننده‌های اخبار جعلی می‌خواهند همین واکنش آنی و سوء برداشت شماست. ما به عنوان مخاطب باید تلاش کنیم تا با بررسی صحت و سقم اخبار از سوی رسانه‌های معتبر و افراد و کسب و کارهایی که نشانه گرفته شده‌اند، نقشی کارساز در توقف زنجیره‌ی پخش اخبار جعلی داشته باشیم.

پیوستن به خانواده ایده پردازان

مقالات مرتبط

مطالبی که شاید برای شما جذاب باشند

دیدگاه های شما

لطفا دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید

یک پاسخ به “اخبار جعلی و کسب و کارها؛ چرا نباید دروغ‌های رسانه‌ای را باور کنیم؟”

  1. ali گفت:

    بهترین راه این است که از جاهای معتر مرجع خبر هستن خبر های روز رو بخونیم و درگیر اخبار چرت نشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *