آموزش به کارمندان طی چه مراحلی باید انجام شود؟

آموزش به کارمندان طی چه مراحلی باید انجام شود؟
مجموع 5 از 3 رای

آموزش به کارمندان
آموزش به کارمندان طی چه مراحلی باید انجام شود؟

هر وقت امکان دارد، زمینه های اولیه ی آموزش گروهی را فراهم کنید. زیرا از لحاظ اقتصادی اینگونه آموزش ها به صرف تر است. اگر شما ۱۰ نفر را در یک گروه قرار دهید، به جای ۱۰ ساعت ۱ ساعت از وقت مربی یا مدیریت را برای آنها منظور می نمایید.

در بسیاری از موارد حقیقت این است که وقتی یک گروه وجود دارد، در آنجا آموزش حقیقی صورت می گیرد. در حالیکه وقتی یک نفر باید تحت آموزش قرار گیرد، مدیر اغلب او را تحت نظارت قرار می دهد تا بتواند شاهد دست و پنجه نرم کردن او با بحران باشد. محیط آموزش گروهی همچنین به کارآموزان این امکان را می دهد که عکس العمل خود را مشاهده کنند. آنها می توانند پیشرفت خود را با یکدیگر مقایسه کرده و آن را اندازه گیری نمایند.

یک جلسه ی آموزشی، ابتدا در ذهن مربی آغاز می شود. این جلسه باید با یک عبارت یک جمله ای درباره ی هدف، برای مثال، عملکرد مورد نظر کارکنان، آغاز شود. اگر مربی نتواند هدف کار را به شکل ساده و مختصر بگوید، بدین معناست که او احتمالا خود گیج و مبهوت است و کلاس او حتی در آینده شرایط بدتری خواهد داشت.

ما بعد از مطالعه ی فرمول های آموزشی درسی صدها مربی، این فرمول را پیشنهاد می کنیم: کشف، یادگیری و استخراج اطلاعات.

کشف: این مرحله، می گوید که ما باید نیاز به مطالب را، در ذهن دانشجو کشف کنیم. مردم تنها یک سری اطلاعات بسیار محدود را که برای رسیدن به مقاصد یا اهداف ضروری است، حفظ می کنند. اگر ذهن دانشجو باز نیست و اگر نمی تواند احتیاج شخصی به این مطالب آموزشی را درک کند، او از دوران آموزشی، مورد زیادی نخواهد آموخت.

هر کلاس آموزشی با سه نوع داوطلب آغاز می شود:

  • افرادی که برای یادگیری حضور دارند.
  • افرادی که برای تفریح به کلاس می آیند.
  • و در اغلب موارد افرادی که مجبور هستند در کلاس حضور داشته باشند.

مدرسی که بتواند ذهن دانشجو را بخواند، می تواند دانشجویان بیشتری داشته باشد.

یادگیری: در دومین بخش آموزش، شما اطلاعات ضروری برای دریافت مهارت ها را به دانشجویان تدریس می کنید. اگر مربی به درستی ذهن دانشجو را بخواند، این مرحله می تواند به یادگیری منتهی شود و دانشجویان عبارت “آهان فهمیدم” را تجربه خواهند کرد.

آموزش شیوه های مختلف در طول سال های متمادی تقریبا امری آشنا و آسان شده، اما روش “نشان دادن و گفتن” هنوز هم بهترین روش است. وقتی موضوع های مختلف را با توضیح و آوردن مثال به افراد بگوییم، سریع تر یاد خواهد گرفت.

استخراج اطلاعات: اکثر مربیان در این مرحله ناموفق هستند، یعنی وقتی می خواهند از تعلیم به سوی تربیت حرکت کنند، به مشکل برمی خورند. مرحله ی استخراج آگاهی ها بدین منظور طراحی شده تا تجربیات عملی را در اختیار کارآموز قرار دهد، که این باعث شرکت بیشتر کارآموزان می شود.

رایج ترین شیوه ای که در اینجا مورد استفاده قرار می گیرد، شیوه ی تمرین، نقش بازی کردن و مطالعه ی مثال ها و موردها است. مرحله ی استخراج اطلاعات، بستری را برای تلاش های افراد بی تجربه فراهم می کند، تا بتوانند به درستی فعالیت کنند.

محیط خوبی فراهم کنید: بسیاری از مدرسان در تلاش برای استخراج اطلاعات، در انجام اهداف خود ناموفق می مانند. لازمه ی شرکت کارآموز در اینگونه کلاس ها، حسن یابی به جای عیب یابی در آنهاست. پس هرگز یک کارآموز را تنبیه نکنید. اغلب مربیان برای اطمینان از اینکه کارآموز درست انجام داده است، خود را درگیر استخراج اطلاعات از کارآموزان می کنند. استخراج اطلاعات نیازمند پاسخ از طرف مدیر است، بطوریه که کارآموز بداند چه اطلاعاتی دارد.

از اشتباه ها چشم پوشی کرده و از پیشرفت کارآموزان تعریف کنید. در ابتدا ما به دنبال پیشرفت کارآموزان هستیم، اما کمال به صورت مرحله به مرحله روی می دهد. به نظر می رسد آموزش در یک محیط حسن یابی، اغلب با طبیعت انسان که می گویند: “وقتی می خواهی یک نفر را اصلاح کنی، روی نقطه ضعف های او تکیه کن”، مغایر است، اما شیوه ی عیب یابی باعث می شود ما انتقاد منفی بکنیم.

مربیان بسیاری هستند که گویی قمه به دست به کارآموز نزدیک می شوند، نقطه ضعف ها را از او جدا می نمایند و به منظور تکامل، فردی را که غرق خون است تماشا می کنند تا بمیرد. پیشرفت و تغییر رفتار، همراه با افزایش توانایی ها ایجاد می شود و سپس به دنبال آن نقطه ضعف ها کم رنگ می شوند.

حوزه ی آموزش جایی برای تمسخر، کنایه یا انتقاد منفی نیست، بلکه نیازمند محیطی است که در آن ناکامی های ابتدایی قابل قبول باشد. هر کاری که ارزش انجام دادن داشته، ارزش این را دارد که برای مدتی در انجام آن ناموفق باشیم.

مطمئن شوید که برنامه ی آموزشی شما یک روند سازنده در راستای اعتماد به نفس است. وقتی شما اشتباه ها را نادیده بگیرید و از پیشرفت افراد تعریف کنید، می توانید در آنها اعتماد به نفس ایجاد نمایید.

(منبع: ۱۳ اشتباه مهلک مدیران، رابرت مارویل)

ادامه ی مقالات راهکارهای مدیریتی را دنبال کنید…


دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
با خبرم کن