رمز موفقیت از زبان بنیانگذار Linkedin

رمز موفقیت از زبان بنیانگذار Linkedin
مجموع 5 از 1 رای

اگر می خواهید یک شرکت خلاق داشته باشید باید یک مدیر خلاق باشید.

البته طبق گفته ی موسس بیلیونر لینکدین، Reid Hoffman اینطور نیست. در آخرین قسمت Podcast منتشر شده از او، Hoffman و Eric Schmidt، مدیر عامل سابق گوگل یکی از مهمترین قوانین نامتعارف و خلاف دیدگاه عمومی را بیان کردند:

از تلاش برای خلاق بودن دست بکشید و فقط هرج و مرج ها را مدیریت کنید.

زمانی که خلاقیت، به عنوان یک واژه‌ی کلیدی و خیلی مهم برای کسب و کارها و Startup ها بیان می‌شود، انگار ما در اینجا در مورد ایده‌ها و محصولات جدید و عجیبی صحبت می‌کنیم که نحوه زندگیمان را تغییر می دهند. به Spotify  فکر کنید که نحوه گوش دادن به موسیقی را عوض کرد و یا Uber که همین کار را در صنعت تاکسیرانی انجام داد.

اینها شرکت‌های بیلیون دلاری هستند. چرا نمی خواهید این قوانین را رعایت کنید؟

همه‌ی ما فکر می‌کنیم Steve jobs با یک ایده خارق العاده iPhone آمد یا تنها Travis Kalanick خالق Uber است، در حالی که ایده های عالی انفرادی نیستند، بلکه از کار گروهی و همکاری یک یا چند تیم شکل میگیرند.

به عقیده Hoffman و Schmidt، شما نمی توانید پیش بینی کنید که این ایده‌ها همیشه از کجا می‌آیند، و به همین دلیل نیاز دارید یک محیط کاری پذیرا در مقابل ایده‌های عجیب و غریب بسازید.

در ادامه Hoffman  این فرآیند را توضیح می‌دهد:

قدم ۱ : از قضاوت کردن دست بکشید

شما باید یاد بگیرید قضاوت سریع را سرکوب کنید. به عقیده Hoffman به کارمندهایتان اجازه بدهید ایده های عجیبی را دنبال کنند که ممکن است باعث تعجب شما شود. آنها ایده‌های شما نیستند که بخواهید درباره خوب و یا بد بودنشان به سرعت قضاوت کنید، این ایده‌ها متعلق به کارمندان شما هستند که می توانند آنها را در یک آزمایش آزاد ثابت کنند.

کمتر مدیری می تواند در چنین شرایطی هرج و مرج پیش آمده را کنترل و مدیریت نماید، مگر اینکه دارای دو ویژگی زیر باشد:

۱ – تواضع: حذف این باور غلط که شما همه ایده‌های خوب را خودتان دارید.

۲ – عدم قطعیت: محدود نکردن برنامه‌ریزی خلاقیت در یک جدول زمانی پیش بینی شده.

خلاقیت در قالب قوانین سخت گیرانه اتفاق نمی‌افتد. شما می‌بایست پذیرای ایده‌های ناراحت کننده باشید و تا آنجا که می‌توانید سطح قضاوت خود را برای یک ایده‌ی خوب امتحان کنید.

Zynga موسس Mark Pincus می‌گوید: اگر شما کارآفرین خوبی هستید، می‌توانید فرض کنید حس غریزه‌تان ۹۵ درصد مواقع درست است، اما ایده‌هایتان می‌تواند تنها تا ۲۵ درصد مواقع درست باشد.

قدم ۲ : در مقابل ناسزاگویی بی تفاوت باشید

Margaret Heffernan که سابقه ۵ مدیر عاملی در شرکتهای بزرگ را دارد می‌گوید: یکی از مشکلات قدرت مقام است، به این معنی که اگر شما در یک جایگاه قدرتمندی باشید، بیشتر مردم و کارمندان با شما دعوا نمی‌کنند. شنیدن چیزی که درباره آن فکر می‌کنید، هیچ چیزی به شما اضافه نمی‌کند، بهتر است فرهنگ آزادی نظر را در مجموعه خود پرورش دهید. اگر کارمندان با شما و یا با مدیریت خود موافق نیستند، بهتر است برای مشکلات به وجود آمده به صورت رو در رو راه حل پیشنهاد دهند تا اینکه پشت سرتان حرف بزنند. Heffernan  مثالی از زمانی که مدیر عامل یک شرکت اجرایی بوده می زند که با یک مشکل فنی روبرو می شود که جایگاهش را تهدید می‌کند، اما پیشنهاد عملی یکی از کارمندان، باعث می شود شرکت به مسیر درست و صحیح بازگردد.

او در ادامه توضیح می دهد که در شرایط سخت سازمانی، شما نباید مشکلات اساسی را به دیگران و کارمندان بازگوکنید، اما درحقیقت هر یک از افراد می داند که اجازه دارد مشکل را حل کند.

قدم ۳ : به سیستمی که خودتان ساخته‌اید اعتماد کنید

قسمت سخت درباره مدیریت هرج و مرج این است که بدانیم تا چه زمانی باید به این سیستم اعتماد کرد، و در چه شرایطی باید جلوی نظرات سایرین ایستاد.

زمانی که مهندسان گوگل ایده AdSense را برای Schmidt  معرفی کردند، او فکر می کرد این ایده آنقدر بد است که می‌تواند شرکت را ورشکسته کند. در عوض او قضاوت خود را نادیده گرفت و به افراد باهوشی که استخدام کرده بودند، اعتماد کرد. امروزه AdSense به صورت سالانه دهها میلیارد دلار درآمد دارد. اگر یک سیستم درست طراحی بشود منطق و زیبایی درستی خواهد داشت.


دیدگاه بگذارید

با خبرم کن
avatar
وحيد
مهمان

عالی بود ، ممنون از مطالب خوب شما

معین علیزاده
مدیر

از زمانی که برای مطالعه مطالب سایت صرف نموده اید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم در آینده محتوای سایت مطابق با میل و سلیقه شما پیش برود.
موفق باشید

wpDiscuz