چرا روابط عمومی برای کسب و کارها مهم است؟

چرا روابط عمومی برای کسب و کارها مهم است؟
مجموع 5 از 1 رای

بسیاری از مدیران روابط عمومی را یک تبلیغات رایگان می دانند. در صورتی که روابط عمومی نه تبلیغ است نه رایگان! از یک دیدگاه روابط عمومی بسته به نوع استفاده می تواند هزینه بر یا بسیار گران هم باشد، چون این فرآیند بسیار وقت گیر و فشرده است. امروزه فرآیند PR (روابط عمومی) می تواند ادعا کند که بر خلاف کمپین های تبلیغاتی تمام هزینه های بازاریابی را تامین کرده و دیدگاه مثبتی در آینده به دلیل فروش مداوم از خود بر جای بگذارد.

عملیات روابط عمومی از طریق واسطه ها

با توجه به اینکه PR با تبلیغات مقایسه می شود، مبحث قابل فهم و پرطرفداری در بازاریابی است. اساس PR استفاده از واسطه ها برای معرفی، تشریح و ترغیب خرید محصول است. این واسطه ها ممکن است سخنگویان صنعت، تحلیلگران سهام، سرمایه گذاران، تنظیم کننده های روند، تحلیلگران صنعت، مشتریان، کارکنان و حتی رسانه های الکترونیکی و چاپی باشند.
معمولاً بدلیل اینکه کسب و کار شما کنترل بسیار کمی بر نفوذ کنندگان یا واسطه ها دارد، روابط عمومی را کاری دشوارتر می کند.

روابط عمومی یک حرکت کاملاً نامنظم ولی حساب شده

برای داشتن یک فرآیند روابط عمومی خوب باید شناخت کاملی از اجزای زیر داشته باشید:

  • شناخت از مشتری
  • شناخت از صنعت
  • شناخت از بازار
  • شناخت از حضار و افراد جامعه هدف
  • شناخت از موقعیت مکان ارائه و فردی که می خواهد ارائه دهد
  • شناخت از سازمان خودتان

 

ایجاد اعتبار قوی با روابط عمومی

روابط عمومی اعتبار سازمان را تقویت می کند، زیرا واسطه های متعددی که به نظر هیچ سودی از فروش نصیبشان نمی شود، محصول را پیشنهاد می کنند. به طور کلی پیام های PR به خاطر اعتبار واسطه ها، اعتبار می گیرند و باعث اثربخشی بیشتر می شوند.

این عملیات را در جاهایی انجام دهید که مخاطبین شما (افرادی که به محصول یا خدمت شما نیاز دارند) در آنجا قرار دارند.

مثال:
شرکت -الف- به منظور ایجاد ذهنیت مثبت برای نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) خودش به نام -فرامشتری- در یک همایش یا اجلاس سالیانه مدیریتی شرکت می کند. وی می داند که جامعه هدف اجلاس با جامعه هدف این نرم افزار مشترک است و سالن پر از مدیران عالی رتبه کارخانه ها و شرکت ها است. به همین منظور از یک استاد سخنران درخواست می کند که در لابه لای سخنرانی خود که درباره مدیریت ارتباط با مشتری است به طور نامحسوسی به ویژگی های نرم افزاری شرکت -الف- هم اشاره کرده (مخصوصاً ویژگی های منحصر بفرد) و در آخر مثالی از اینکه خودش هم از همین نرم افزار استفاده می کند نیز بزند.
پس لازمه ی این کار برنامه ریزی پیاپی و با دقتی است که حتی سخنران قبل از اجلاس از این نرم افزار استفاده کرده یا خود مدیران شرکت -الف- سخنرانی کوتاه و خارج از تبلیغی را بدست گیرند.

برچسب ها:

دیدگاه بگذارید

با خبرم کن
avatar
wpDiscuz