پنج اشتباهی که مدیران مرتکب می‌شوند

پنج اشتباهی که مدیران مرتکب می‌شوند
مجموع 5 از 1 رای

پنج اشتباهی که مدیران مرتکب می‌شوند

مدیران در کار خود مرتکب اشتباهاتی می‌شوند و به خاطر این اشتباهات، زیان‌های قابل توجهی را به سازمان محل کار خود، می‌زنند. نمونه‌هایی از این اشتباهات عبارتند از:

۱. نپذیرفتن مسئولیت اشتباهات خود:

یکی از ویژگی‌های یک رئیس خوب، داشتن اعتماد به نفس کافی برای پذیرش اشتباهات خویش و این باور است که این خطاها، لزوماً باعث بی‌آبرویی او نمی‌شوند. معیار مناسب برای ارزیابی عملی یک مدیر، کسب اطمینان نسبت به توانمند بودن او برای تشخیص فوری اشتباهات خود و سپس تصمیم‌گیری برای اصلاح این اشتباهات است.

۲. جدی نبودن در فراهم آوردن امکانات رشد و پیشرفت کارکنان:

مدیر موفق آنچنان به رشد و پیشرفت کارکنان تحت نظارت خود توجه علمی و عملی نشان می‌دهد و در این زمینه وقت و سرمایه صرف می‌کند که اگر مدتی نتواند در محل کارش حضور فیزیکی داشته باشد و حتی در شرایطی که محل کارش تغییر می‌یابد، بهره‌وری کارکنان تحت نظارتش، تنزل پیدا نمی‌کند.

۳. سعی در کنترل نتایج به جای تأثیر بر افکار:

مدیران ناموفق نمی‌دانند که یک فکر یا عقیده؛ (۱) ابتدا مورد تأیید یا پذیرش ذهن قرار می‌گیرد؛ (۲) سپس به همراه خود و با توجه به ویژگی‌های شخصیتی فرد، هیجان‌هایی را در او فعال می‌سازد؛ (۳) این هیجان‌ها، به نوبۀ خود بر فعالیت‌های فرد اثر مطلوب یا نامطلوب می‌گذارند و (۴) چنانچه فعالیتی مفید باشد و به نتایجی مؤثر منتهی گردد، باعث ایجاد مجموعه‌ای از عادات رفتاری عملی یا مفید در فرد می‌شود.

۴. پیوستن به یک گروه اشتباه:

یکی از وسوسه‌برانگیزترین جاذبه‌هایی که مدیران را به سوی خود جلب می‌کند، این است که مدافع افراد خود در برابر سیاست‌ها، اهداف و مقاصد شرکت باشند. به هر حال، انتظارات زیاد از وفاداری مدیران، ممکن است منتهی به کمک و در مواردی نیز باعث ایجاد مزاحمت، برای آنان شود. در این موارد به مدیران توصیه می‌شود به این نکتۀ مهم توجه داشته باشند که؛ وفاداری بدین معنا نیست که، ((من با هرچه شما می‌گویید، موافقت می‌کنم))، یا این که باور داشته باشم؛ ((همیشه حق با شماست)). وفاداری یعنی اینکه من با شما صرف نظر از وجود بعضی اختلاف‌های جزئی آرمان‌های مشترکی داریم و برای تحقق این آرمان‌ها نیز، شانه به شانه و با تکیه بر ایمان محکم خود، اعتماد، پایداری و محبت به یکدیگر، می‌جنگیم و در عین حال اشتباهات یکدیگر را نیز، به هم می‌گوییم.

۵. اِعمال مدیریت و رهبری یکسان بر افراد:

مدیران ناکارآمد نمی‌دانند یا فراموش می‌کنند که افراد با یکدیگر تفاوت دارند و نباید با همۀ آنان، یکسان رفتار کرد. اگر یکی از افراد در کار خود قصوری داشته است، رئیس او نباید نام وی را در جمع بگوید؛ هرگز افراد تحت نظارت خود را برای یک ثانیه هم که شده، و به هر دلیل، مسخره نکنید؛ با آنان به تنهایی به گفتگو بنشینید، و اوقات گرانبهای خود و دیگران را بیش از حد لازم، صرف جلسات گروهی بی خاصیت نکنید؛ همیشه هوشیار و نسبت به نیازهای کارکنان تحت نظارت خود حساس باشید و به این سوأل‌ها نیز پاسخ دهید که؛ من از کدام شیوه‌های ناکارآمد مدیریت و رهبری استفاده کرده‌ام؟ نتایج این شیوه‌ها چه بوده‌اند؟ چگونه می‌توانم این اشتباهات را جبران کنم؟ و …

در مطلب بعدی به سایر اشتباهات رایجی که مدیران مرتکب می‌شوند خواهیم پرداخت.

(منبع: روان‌شناسی مدیریت تألیف دکتر محمود ساعتچی)


دیدگاه بگذارید

با خبرم کن
avatar
آرزو کریمی
مهمان

مثل همیشه عالی بود

وحید خسروی
مهمان

خواندن این مطلب و به کار بستن آنها بسیار زیاد می تواند به مدیران کمک کند ، سپاس از شما

امین ربیعی
مهمان

بسیار مفید و عالی

مهدیه رفیعی
مهمان

بسیار عالی
موفق باشید

wpDiscuz