مختصر و مفید

مختصر و مفید
مجموع 5 از 1 رای

ارائه-شفاهی

پیش از این درباره‌ی ساده‌گویی، تبلیغ ساده، محتوای کوتاه و اثرگذار صحبت کردیم. در این مطلب در قالب ارائه‌ی شفاهی به مختصر بودن داده‌ها اشاره می‌کنیم و توجه به اینکه مردم بیش از ۱۰ دقیقه برای شما وقت نمی‌گذارند مگر آنکه…

مخاطبین شما پس از ۱۰ دقیقه، به بررسی می‌پردازند. توجه داشته باشید که نه پس از ۱۱ دقیقه بلکه، پس از ۱۰ دقیقه. ما امروزه این حقیقت ارزشمند را با توجه به تحقیقات جدیدی که در حوزه‌ی عملکرد شناختی صورت پذیرفته می‌دانیم. به عبارت ساده‌تر، ذهن پس از این زمان، خسته می‌شود. به عقیده‌ی دانشمند زیست‌شناس آقای جان مدینا: “با توجه به برخی الگوهای زمان‌بندی، ذهن انسان شروع می‌کند به انتخاب کردن، و بدون شک این عمل ناشی از دو عامل فرهنگ و ژن می‌باشد. “مدینا براساس مطالعات کارشناسی شده و مشاهدات شخصی‌اش، قانون ۱۰ دقیقه را تأیید می‌کند. در هر یک از دوره‌های دانشکده که مدینا در آن تدریس می‌کند، این سؤال را می‌پرسد: “فرض کنید یک کلاس درس معمولی داریم، نه خیلی کسل کننده و نه خیلی مهیج، پس از چند دقیقه شما به ساعت‌تان نگاه می‌کنید با این فرض که کی کلاس به اتمام می‌رسد؟” جواب این سؤال همواره یکسان بوده است- پس از ۱۰ دقیقه.

استیو جابز هیچ‌گاه اجازه نمی‌داد که ذهن شما خسته شود. در هر ۳۰ دقیقه، ارائه‌های او شامل نمایش، سخنران دوم و حتی سوم و نیز کلیپ‌های ویدئویی بود. جابز به خوبی آگاه است که حتی قدرت متقاعدسازی او، برای یک ذهن خسته که به دنبال یک محرک می‌گردد، کارساز نیست. در کنفرانس جهانی مک در سال ۲۰۰۷، دقیقاً پس از ۱۰ دقیقه، جابز یک تیزر تلویزیونی در مورد آی‌تونز و آی‌پاد برای حاضرین پخش کرد(افراد سیاهی که در جلو یک پس زمینه‌ی رنگی در حال پایکوبی بودند و هر کدامشان یک آی‌پاد در دست داشتند که به یک هدست سفیدرنگ متصل بود). با به پایان رسیدن تبلیغ تلویزیونی جابز گفت:”جالب بود؟”. جابز همواره یک میان پرده بین قسمت اول و دوم پرزنتیشن خود به نمایش می‌گذاشت.

از قانون ۱۰ دقیقه تبعیت کنید و به ذهن مخاطبین‌تان استراحت بدهید.

(منبع: ارائه‌ی ناب به سبک استیو جابز ترجمه‌ی سعید مقدّسی، مهدی معین)

برچسب ها:

دیدگاه بگذارید

با خبرم کن
avatar
سعید خسروی

فوق العاده کاربردی

wpDiscuz