تفاوت‌های فردی در کار را بشناسیم

تفاوت‌های فردی در کار را بشناسیم
مجموع 5 از 1 رای

تفاوت‌های فردی در کار را بشناسیم

مدیران باتجربه می‌دانند که بین کارکنان تحت نظارت آنان، تفاوت وجود دارد. بعضی وقت‌شناس هستند و بعضی دیگر حساسیت خاصی نسبت به گذشت زمان نشان نمی‌دهند. یکی کم‌حرف و ساکت است و دیگری بیشتر اوقات را به برقراری ارتباط کلامی با دیگران می‌گذراند. یکی بدبین، خودخواه و متکبر و دیگری خوش‌بین، علاقه‌مند به دیگران و بسیار متواضع است. هرچه آگاهی مدیران از تنوع و گوناگونی این تفاوتها و اساس آن بیشتر باشد، احتمال اینکه بتوانند تلاش‌های افراد تحت نظارت خود را در جهت دستیابی به هدف‌های سازمان و افزایش بهره‌وری فردی و شغلی، بهتر هماهنگ سازند، بیشتر خواهد بود. در صورتی مدیران قادر به ارایه رهبری اثربخش در واحد تحت نظارت خود خواهند بود که با اساس تفاوت‌های فردی آشنا باشند و در همۀ مراحل انتخاب، استخدام، آموزش، ارزیابی عملکرد و به کارگیری اثربخش منابع انسانی واحد محل کار خود، از این یافته‌های علمی بهره گیرند. آگاهی از یافته‌های روان‌شناسی در زمینۀ تفاوت‌های فردی برای مدیران واجد اهمیت بسیار است و به آنان این امکان را می‌دهد که به پیش‌بینی رفتار افراد بپردازند.

یکی از کاربردهای شناخت تفاوت‌های فردی در سازمان هنگام ارزیابی عملکرد شغلی کارکنان خود را نشان می‌دهد. در مواردی که قصد داریم عملکرد شغلی افراد را ارزیابی کنیم، باید بدانیم که توان، علاقه، میزان پشتکار، هوش، سرعت عمل و سایر ویژگی‌های شخصیتی کارکنان تحت نظارت ما با هم تفاوت دارد و هر یک از آنان به میزان معینی قادرند در انجام دادن وظایف شغلی خود، مهارت کسب کنند. بنابراین، وقتی افراد تحت نظارت خود را در جلسۀ مصاحبۀ ارزشیابی شرکت می‌دهیم، باید این نکته را روشن سازیم که آیا هر یک از آنان با به کارگیری حداکثر توان و ظرفیت خویش توانسته‌اند امتیازهای مربوط به فرم ارزیابی عملکرد را کسب کنند یا اینکه برای فراگیری مهارت‌های شغلی ظرفیت بیشتری دارند و باید شیوۀ به کارگیری اثربخش‌تر توانمندی‌های خود را بیاموزند؟

(منبع: روان‌شناسی کار تألیف پروفسور محمود ساعتچی)


دیدگاه بگذارید

با خبرم کن
avatar
wpDiscuz