تبدیل انواع داده – کلاس – متدهای Getter Setter – متد سازنده

تبدیل انواع داده – کلاس – متدهای Getter Setter – متد سازنده
مجموع 5 از 1 رای

در قسمت قبل در مورد کامنت-گذاری-انواع-داده-مدیریت-خطاها صحبت کردیم. در این قسمت ادامه ی پیش نیازها را با هم بررسی میکنیم

یکی از پیش نیازهایی که درهر پروژه ای به هر زبانی نیاز است بدانیم Type casting است

به عنوان مثال می خواهیم مقداری از نوع string به نوع int تبدیل کنیم .  برای چنین کاری می توانیم از متد parseInt  کلاس Integer استفاده کنیم

 

همچنین برای تبدیل int به  string

و

که دو دستور بالا معادل یکدیگر هستند . تفاوت آنها در این است که کلاس String متدهایی برای تبدیل انواع داده های مختلف به

string دارد . مانند

 

اما Integer تنها شامل toString برای تبدیل نوع داده می باشد

معادل Integer.toString در بقیه انواع داده ها متدی مشابه وجود دارد . به عنوان مثال

در نوع داده double

که برای تبدیل مقادیر double به نوع  string  استفاده می شود

برای نوع داده long می توان از

برای تبدیل نوع داده long به string  استفاده کرد.

یکی دیگر از تبدیل های مهم، تبدیل int به long است . برای این منظور می توان از کد زیر استفاده کرد

 

علاوه بر روش های فوق همچنین می توان که هر کلاس تعدادی متد برای تبدیل نوع ارائه می دهد، می توان از روش زیر نیز استفاده کرد

که مقدار long را به  int  تبدیل کرده است .

حال خوب است بدانیم به طور کلی دو نوع cast وجود دارد :

Implicit  یا ضمنی : در cast ضمنی خود کامپایلر استنتاج می کند که می تواند داده از یک نوع را به داده ای از نوع دیگر تبدیل کند . به این معنی که داده ای که می خواهد تبدیل شود نباید بزرگتر از نوع سمت چپ باشد

Explicit یا صریح : هر زمان که کامپایلر نتواند تبدیل نوع را بدون خطا تضمین کند می بایست برنامه نویس از تبدیل نوع صریح استفاده کند. به عنوان مثال تبدیل زیر صریح است

 

 

پیش نیاز بعدی کلاس است .

کلاس چیست؟ (Classes):

از ویژگی های اصلی برنامه نویسی شی گراست. با استفاده از این امکان می توان یک بسته ای را تولید و از طریق آن اشیایی را تحت همان ویژگیها (صفت و متدها) ایجاد نمود.

بنابراین کلاسها قالب هایی برای اشیا هستند. کلاسها را می توان، “طرحهای اولیه” برای اشیا فرض کرد. آنها تمام عضوها و رفتارهای یک شئ را تعریف می کنند.

مثل کلاس انسان که می تواند شامل افراد جامعه باشد.

 حتی می توان کلاسی را تعریف نمود و کلاسهای دیگر از آن  ارث بری کنند که البته می توانند شامل بعضی یا همه خصوصیات آن باشند و یا تغییری جزئی در بعضی از خصوصیات انجام شود.

مثل کلاس انسان که می تواند به دو کلاس مرد و زن تقسیم بندی شود که از کلاس انسان ارث بری کرده اند. ولی مشخص است که کلاس مرد کمی با کلاس زن متفاوت است هرچند هردو  از یک کلاس اصلی به ارث برده شده اند.

شی چیست؟ (Objects):

شی در واقع یک نمونه از یک کلاس است . وقتی که یک کلاس مقدار دهی شد، یک نمونه درون حافظه ای از آن کلاس ساخته می شود. این نمونه شئ نامیده می شود.

 

در زیر کلاسی به نام  Rule تعریف شده است که شامل تعدای فیلد است

که برای تعریف یک نمونه از این کلاس کد زیر را می نویسیم

 

 

توجه داشته باشید برای مقدار دهی متغییر RuleId عدد یک را همراه با کاراکتر L آورده ایم که نوع عدد ۱ را به long تغییر داده ایم

 

برای مقدار دهی مقادیر کلاس همچنین می توانیم از متدهای getter و setter نیز استفاده کنیم .  برای این منظور از منوی Code  گزینه ی Generate را انتخاب کرده و مطابق شکل فیلدهای کلاس را انتخاب می کنیم

 

 

 

با فشرن کلید ok متدهای زیر اضافه می شوند

 

 

سازنده (Constructor)

در برنامه نویسی شئ گرا، به متدی در یک کلاس گفته می شود که برای ایجاد یک شئ فراخوانی می‌شود. از این متد برای آماده سازی اولیه‌ی شئ استفاده می‌شود.

که برای تولید Constructor نیز می توان گزینه Constructor  را از پنجره باز شده ی code -> Generate انتخاب کرد.

 

که باعث تولید سازنده ای به شکل زیر می شود

 

 


دیدگاه بگذارید

با خبرم کن
avatar
wpDiscuz