برنامه Hello World در اندروید

برنامه Hello World در اندروید
مجموع 5 از 4 رای

برنامه نویسی در اندروید

سلام

 

در آموزشی قبلی نگاهی به تاریخچه ی اندروید انداختیم. حال می خواهیم بدون هیچ سابقه ی کدنویسی وارد محیط اندروید استودیو شده و شروع به نوشتن نرم افزارهای کوچکی بکنیم که با انجام هر کدام، ویژگی هایی را یاد می گیریم . پس از مدتی با دانستن تمام این ویژگی ها می توانیم نرم افزارهای خوبی را طراحی و بنویسیم

 

به دلیل فراوانی مطالب در باره ی نحوه نصب اندروید استودیو، انجام نصب به خواننده واگذار می شود

 

User : Talk is cheap, show me the code 🙂

اولین نرم افزار را Hello World  نامیده و کار را شروع می کنیم

نرم افزار اندروید استودیو را باز می کنیم

 

 

برای ساخت پروژه جدید Start a new android studio project را کلیک می کنیم

 

سپس نام پروژه را که بهتر است نام معناداری باشد انتخاب می کنیم . همچنین در قسمت Company domain نام دامنه شرکت را وارد می کنیم

توجه داشته باشید در قسمت Project location، مسیر ذخیره پروژه نمی تواند شامل فضای خالی باشد

 

در ادامه Minimum SDK یا کمترین نسخه ی اندرویدی که می خواهیم نرم افزارمان بر روی آن قابل اجرا باشد را انتخاب می کنیم

در اینجا API 19 را انتخاب می کنیم  که این پروژه بر روی ۸۰ درصد از گوشی های اندرویدی قابل اجرا خواهد بود

در ادامه بایستی نوعActivity که می خواهیم پروژه با آن اجراشود را مشخص می کنیم که در اینجا ما Empty Activity را انتخاب می کنیم تا خودمان محتوی آن را طراحی کنیم

در صورت نیاز می توانید از دیگر انواع Activity ها استفاده کنید . به عنوان مثال Drawer Navigation Activity منویی شبیه به منوی تلگرام می دهد

یا اگر نیاز به صفحه Login دارید می توانید از Login Activity  استفاده کنید

و یا اینکه اگر نیاز به Activity ی دارید که از Scroll پشتیبانی کند می توانید از Scroll Activity استفاده کنید

 

پس ار انتخاب نوع Activity می توانید  نام آن را انتخاب کنید.

توجه داشته باشید ساخت Activity باعث ایجاد یک فایل .java می شود که همان کدهایی جاوایی هستند که در خلال تعامل کاربر با نرم افزار، اجرا می شوند

همچنین باعث ایجاد فایلی جهت مشاهده محتوی آن Activity می شود که اصطلاحا Layout نامیده می شود که همان خروجی بعد از اجرای نرم افزار خواهد بود

 

 

بعد از ایجاد پروژه محتوی کلاس MainActivity را می بینیم که شامل متدی به نام onCreate می باشد . این متد بعد از ورود به این Activity اجرا می شود

دستور setContentView برای نمایش محتوی این Activity که  Layoutی با نام activity_Main است استفاده می شود

 

 

ظاهر activity_Main در پوشه ی res -> Layout  قرار دارد . با کلیک بر روی آن ظاهر این Layout را در قسمت سمت راست مشاهده خواهید کرد . در صورتی که خطایی بر روی Layout وجود دارد می توانید از منوی Build گزینه Rebuild Project را کلیک کنید تا Layout با بازسازی قابل مشاهده شود

هر Layout علاوه بر ظاهر گرافیکی شامل کدهای XMLی است که با کلیک بر روی گزینه text در قسمت پایین جعبه ابزار یا Palette قابل مشاهده می باشد

 

خوب، textView موجود را انتخاب و حذف می کنیم سپس از جعبه ابزار یک textView  و  یک Button بر روی Layout  کشیده و در وسط Layout رها می کنیم

 

 

سپس وارد محیط کدهای Layout می شویم . همان طور که می بینید دو إلمان TextView و Button می بینیم . خاصیت id ان ها را به نام مورد نظر جهت دسترسی به این کنترل ها از طریق کدهای جاوا تعیین می کنیم

همچنین خاصیت text  را نیز که همان متنی است که در خروجی مشاهده می کنیم ویرایش می کنیم

 

سپس وارد فایل MainActivity.java  شده و کدهای زیر را می نویسیم

 

 

 

همان طور که می بینید ابتدا دو متغییر به نام های textViewHelloWorld  و buttonClickMe  را تعریف می کنیم

textViewHelloWorld  برای نمایش متن مورد نظر خواهد بود و buttonClickMe  نیز برای کلیک کردن بر روی Button در نظر گرفته شده است

سپس view  یا کنترل مورد نظر را پیدا کرده و به نوع مورد نظر تبدیل می کنیم

 

برای پیاده سازی کلیک بر روی Button چنین کدی می نویسیم

 

 

که یک Click Listener بر روی آن کنترل مورد نظر تعریف می کنیم . سپس درون این متد، کدی که می خواهیم بعد از کلیک اجرا شود را می نویسیم

سپس برای اجرا، ابتدا Emulator مورد نظر را انتخاب کرده

 

و سپس خروجی را در محیط شبیه ساز می بینیم

 

با کلیک بر روی دکمه ی Click me ابتدا متن textView تغییر کرده و سپس یک Toast به نمایش در می آید

 

 

در صورت وجود ابهام در هر قسمتی، بدون تردید سوالتان را بپرسید . خوشحال خواهم شد .

If you have any questions, please do not hesitate to ask me

 


دیدگاه بگذارید

با خبرم کن
avatar
wpDiscuz